Tuesday, June 7, 2011

NM Duathlon - trafikk og gjennomføring - noen synspunkter

Norgesmesterskap i duathlon ble arrangert av Hasle Løren IL den 21.05.2011. Både i forkant, men spesielt i etterkant av arrangementet var vi flere som stilte ved gjennomføringen av arrangement og opplevelse av manglende sikkerhet under sykkeldelen. 

I god tid i forkant gikk diskusjonen på hvorfor skulle et NM arrangeres over en annen distanse enn den ofisielle duathlon-distansen. Og hvofor midt i Oslo, der sannsynligvis trafikk og sikkerhet ville kunne utgjøre et problem/en utfordring. (Det fantes jo alternativer)... Rett i forkant av konkurransen var vi mange som hadde store problemer med å gjøre oss kjent med løypa på grunn av manglende merking, og allerede da hadde følelsen av at det kom til å bli skummelt å sykle, med alle de kryssene og all trafikken. Og det viste seg også å bli et problem. Heldigvis, og flaks var det, kom ingen til skade, men en løype full av kryss, veiarbeid, flerfelts-veier, småveier, enveiskjøringer, en god del trafikk, skarpe svinger og noen bratte bakker var alt annet enn morsomt å sykle i. Og i etterkant var det flere som lurte på hvordan det kunne gå an å arrangere konkurranse, og spesielt NM, i en slik løype. Veldig mange synes det var svært ubehagelig under store deler av sykkeldelen fordi det føltes utrygt. 

Triathlonforbundet og arrangør fikk også en del tilbakemeldinger på dette. Og arrangøren har gitt sin redegjørelse/syn på saken her. Triathlonforbundet kom også med tilbakemelding, som du finner her.

Jeg har også gjort meg opp noen tanker om gjennomføringen av arrangementet og arrangørens redegjørelse, og disse følger her:
  • Sikkerhet: Arrangør forsvarer seg med at det var både politi og mange vakter i løypa, og dette stemmer jo. Når løypa tross alt skulle være der den var, så var det veldig bra at de gjorde så mye for sikkerheten som de faktisk gjorde. Likevel, problemet er jo ganske enkelt at med aldri så mange vakter/politi kommer man ikke unna at det var en løype med mange kryss, rundkjøringer, enveis-kjøringer, dårlig sikt til tider, og trafikkerte veier, og i tilegg også noe vei/bygge-arbeid. Så selv om det beste ble gjort ut av de omstendighetene som var, så er det jo så enkelt som at en NM-løype aldri skulle/burde foregå under slike forhold! Det skrives i arrangørens redegjørelse: "Vi har forståelse for at det hadde vært ønskelig med ”lukket” løype uten annen trafikk, men det ville ikke vært økonomisk gjennomførbart sentralt i Oslo".
    Min kommentar til den saken er ganske enkel: NM må da ikke foregå i Oslo!
  • Distanse: Den offisielle duathlon-distansen er 10-40-5 km. Så enkelt og greit. Mer er det vel egentlig ikke å si om den saken....
  • Merking: Arrangør skriver: "Løypekart og beskrivelse har ligget tilgjengelig på arrangørens og NTF sine hjemmesider i god tid før arrangementet."
    Ja det stemmer, og det har vi (i alle fall jeg) som deltakere sett, men når man ikke er kjent i området i det hele tatt, dvs aldri vært der før, så hjelper ikke dette i en løype med "hundrevis" av kryss. NM er vel ikke barement for de som er godt kjent i Oslo...?
    Vi var for eksempel fire jenter som skulle sykle gjennom løypa før start (Etter å ha fått vite når vi ankom at vi skulle vente ti minutter til merkingen var ferdig, og det gjorde vi), og det var ikke et eneste merke! Selv om vi prøvde å følge med på veibeskrivelsen, og å se på kartet så var ikke det så enkelt når vi aldri hadde vært der før. Vi fant langt i fra den rette løypa når vi prøvde å sykle gjennom før start, og måtte bare konkludere med at vi vel forhåpentligvis kom til å skjønne hvor løypa gikk når vi var i konkurransen.

No comments:

Post a Comment