Thursday, July 26, 2012

Sveits og Norge

Nå har jeg vært i Sveits i snart et halv år (allerede....), og er på vei hjem til Norge for en 2,5 ukers ferie. Jeg gleder meg! :-) Så hva er erfaringene hittil når det gjelder ulikheter, fordeler og ulemper, bo i Sveits og Norge på godt og vondt:

- Sveits har en fantastisk natur, også variert, og mange koselige små og større byer og landsbyer.
- Alt er innenfor kort rekkevidde, enten med bil, sykkel, eller offentlig transport som går overalt og alltid og presis her.
- Sveits har et kjempenettverk av sykkelveier og turveier - godt merket og utallige muligheter
- Godt og varmt vær
- Massevis av svømmebasseng - innendørs og utendørs
- Mange trivelige folk, flust av treningstilbud og konkurranser og andre triathleter
- Fantastisk god kaffe, overalt!
Og kyr har de også i Sveits

De har også den sydligere-europeiske vanen med kyss på kinnet når man treffes og tar avskjed igjen - 3 ganger er det i dette landet. Det fører til at når man er en gjeng som er samlet og det er tid for abskjed, og alle skal kysse hverandre 3 ganger på kinnene, da tar det sin tid å komme seg avgårde.... En klem går fortere :-)

Og så har de en enorm sikkerhet rundt nettbanksystemet, ikke like enkelt å betale regninger her i landet nei... Det vil si at jeg må igjennom 6 skritt med nummer, passord, pin, koder før man er innlogget...inklusiv at man må ha en sånn dings som man putter bankkortet inn i....

Hva savner jeg fra Norge og Trondheim (Ikke nødvendigvis helt i prioritert rekkefølge):
- Alle vennene mine, som jeg ikke kan treffe til daglig lenger!
- SINTEF-avdelinga mi
- Bær fra mormors hage/fryser og fra norske skoger
- Cultura
- Knekkebrød
- Jeg savner ikke været (Så får vi se om jeg sier noe annet til vinteren....)
Også er det flott i Uvdal også.... :-)

Forøvrig må det sies at Norge har jo også en fantastisk flott, og spektakulær natur, og enda mer variert også enn her. Mulig jeg er litt treig av meg, men det er som om man skjønner det enda bedre når man flytter vekk. Jeg har mange ubesøkte områder i Norge som jeg skal besøke når jeg flytter tilbake...!

Ellers er det også flere likheter mellom de to landa. Sveitsere og nordmenn er i grunn ganske like typer folk. Og både Sveits (særlig Zürich) og Norge er dyre land og bo i og feriere i:-)

No comments:

Post a Comment