Monday, May 14, 2012

Frauenfeld Triathlon

Da er triathlon-sesongen i gang. Og årets åpning fant sted i Frauenfeld (40 km nord-øst for Zürich), over distansen 800 meter svømming, 34 km sykling, 7 km løping. Siden det heller ikke i Sveits er så varmt i elver og innsjøer for tiden foregikk svømmingen i et 50-meters utendørs basseng. Med flere hundre deltakere (fordelt på flere klasser da riktgnok, og starttider) kan man jo tenke seg at det blir en utfordring...

Og løsningen var noe nytt, for min del hittil uprøvd i triathlon. Litt rart og litt morsomt, og det foregikk som følger: Det var ikke fellesstart, men individuell start med 15 sekunders startintervall. Man startet i bane 8, svømte venstre side ned, vendte og andre siden av banen opp igjen - 100 meter unnagjort. På neste vending måtte man da sørge for å dukke under baneskille-saken, og så svømme ned bane 7, osv. Når man da hadde unnagjort bane 1, så var 800 meter svømming gjennomført, og det var bare å springe til vekslingssonen og fortsette konkurransen:-) Som flere av dere vet er det mye mer vanlig å svømme på høyre siden av banen...Og det bærer i alle fall mine vendinger preg av, så og hele tiden vende fra venstre mot høyre viste seg å bli nærmest plent umulig for meg.... Jeg hadde en katastrofal svømming (det skyldes neppe bare vendingene da....), men, men. Kanskje det går bedre neste gang:-)

Syklinga gikk opp og ned og i motvind, 600 høydemeter i løpet av 34 km er ikke gæli...Men den biten kom jeg meg fint igjennom og syklinga gikk bra. Løpinga gikk riktignok litt saktere enn jeg kanskje hadde forutsett, men slett ikke gæli. Jeg kom i mål som nummer 8. Om det er bra eller dårlig i forhold til de andre andre jeg egentlig ikke, men nivået var nok relativt høyt på konkurransen som hører til en Swiss Olympic serie. Det var moro å komme i gang med triathlon-sesongen og å være med i alle fall, selv om det gjerne skulle gått litt fortere....

Og så er det jo veldig praktisk å bare bruke 30-40 minutter på hjemreisen, og også ha tid til grillparty på kvelden, fremfor en 8 timers kjøretur for å komme hjem etter konkuranse....

No comments:

Post a Comment