Tuesday, August 9, 2011

Beseggen, Helgeland, Lærdal-triathlon, Fanaråken, Glittertind...

Fanaråken
Lenge siden sist oppdatering nå, så her kommer en oppdatering fra både det ene og det andre....

Beseggen
Etter en dårlig triathlon-juli, tunge og treige bein, fattet jeg vedtaket om å ta en pause fra triathlon- trening og tankegang, før jeg startet opp igjen med litt skikkelig trening (Noe jeg strengt tatt ikke hadde bedrevet siden helt i begynnelsen av juni) Etter NM i Holmestrand dro jeg noen dager på hytta på fjellet hjemme, og slappa av der. Så satte jeg kursen mot Trondheim igjen. Over Valdresflya var det et aldeles nydelig vær den ettermiddagen, så det ville sikkert vært brudd på en eller annen lov å bare kjøre videre over der…Jeg bestemte meg derfor for å stoppe på Gjendesheim. Der hadde de ei ledig seng (Heldigvis for ting som telt, sovepose, eller for den saks skyld fjellsko, kart, liten tursekk, stormkjøkken var ikke ting jeg hadde i bagasjen), og jeg fikk overnatting. Morgenen etter dro jeg, sammen med en haug med andre folk, med første båt inn til Memurubu. Og deretter lå Beseggen klar til å forseres i strålende solskinn fra skyfri himmel og med mange varmegrader. Det var en kjempeflott tur. Og til de som synes det er som å gå på en motorvei: For det første er det altfor luftig og bratt til motorvei å være på store deler av turen, for det andre er trikset bare å gå først, da føles det nesten som å gå alene over Beseggen:-) (Bilder fra Beseggen og Valdresflya)

Dønna (Lovund i bakgrunn)
Ferien fra triathlonen sluttet ikke med dette… Og heller ikke de impulsive ferieturene. Jeg hadde en liten stopp i Trondheim, bytta ut deler av innholdet i bilen, kjøpte telt, overnattet i leiligheten, så dro jeg nordover. I et knall-sommervær! :-) Første stopp Vennsund i Sømna kommune, sør på Helgelandskysten. Teltet blei utprøvd, det samme blei det Helgelandske veinettet med en liten sykkeltur. Dagen etter gikk turen til Mosjøen, hvor jeg plukket opp Katrine som ville bli med meg på resten av Helgelandsferien. Det blei tur på Øyfjellet ved Mosjøen, Sandnessjøen, fjelltur på et par av de syv søstrene, Dønna med Dønnamannen og Dønnafjellet, Herøy, Alstahaug, Vega med padletur og en liten gå/løpetur. På padleturen fikk vi sett en mink som angrep ei svær måke, og det blei en langvarig kamp om livet som vi fikk være tilskuere til rett ved siden av kajakkene…. Begge vant kampen om livet, men minken svømte sulten videre, den fikk et lite glipptak og måka flykta. Etter Vega dro vi til Brønnøysund, var innom Hildurs Urterarium (det var rart og morsomt og god mat :-) ), en tur gjennom Torghatten, før vi kjørte ut til Leka – Norges geologiske nasjonalemonument. Her hadde vi dessverre temmelig grått vær, så selv om vi var på noen gåturer rundt omkring her og, så så vi ikke så mye av øya som vi skulle ønske. Men for øvrig hadde vi hatt et flott vær i Nord-Norge. Lørdag kveld var vi tilbake i Trondheim, og søndag 24. juli startet jeg å trene igjen…..(Bilder fra Helgeland)

Meg, Anne, Marthe på Hemsedalsfjellet
Så var det bare å trene på da, når en først startet, med harde intervaller annenhver dag, ispedd noen langturer og svømmeøkter. I mye bra sommervær :-) Og beina fungerte i alle fall betraktelig bedre enn de hadde gjort på konkurransene i juli! Og fredag dro jeg retning Lærdal for å prøve meg i konkurranse igjen. Over Sognefjellet var det aldeles nydelig, og jeg hadde mest lyst til å stoppe hele veien over, ta ut sykkelen, løpe, eller fjellskoa og stikke på tur, men jeg hadde en konkurranse å rekke. Sprinten i Lærdal var på lørdag, og Lærdal kunne også skilte meg ekte sommervær. Konkurransen gikk i grunn veldig bra. Det manglet fortsatt det siste ekstra i beina, så Marthe spurtet i fra meg de siste hundre meterne, men frem til det punktet hadde vi kjempet side og side, og tempoet vi holdt var bra. 1.05, selv med litt kort løping var en bra tid. Og jeg var fornøyd, selv om det var litt surt å tape sluttspurten, men det var Marthes tur til å ta det siste stikket i år:-) På søndag dro vi på langtur oppover mot Hemsedalsfjellet med syklene. Kjempefin tur i et fortsatt like fint vær.

Mandag morgen satte jeg kursen nordover igjen, og denne gangen trengte jeg ikke la Sognefjell bare fare forbi. Så når jeg kom til Turtagrø spente jeg på joggeskoene og camelbacken og løp/gikk på topptur til Fanaråken. Knallflott!! Helt fantastisk. Og så bar det videre til Trondheim. (Bilder fra Sognefjell, Lærdal og Fanaråken)

På vei til Glittertind
Etter en uke på jobb (og fortsatt med bra trening, jeg trur formen kommer seg nå), så begynte regnværet å nærme seg Trondheim også (Jeg har klart å reise mye til finværet så langt i sommer). Så da pakket jeg bilen og dro igjen. Dessuten lengtet jeg etter en tur til Uvdal igjen:-) Imidlertid viste værmeldingen at det skulle bli fint vær i Jotunheimen på mandag, så igjen benyttet jeg muligheten til en liten impulsiv ekstra-stopp på veien. Teltet blei slått opp ved Randsverk, og mandag morgen tok jeg bilen etter par mil innover mot nasjonalparken, før jeg tok o-skoa fatt, løp inn til Glitterheim og gikk opp på Glittertid, så var jeg nesten på toppen av Norge. Sola skein selvfølgelig, og selv om deler av toppene i Jotunheimen lå i skyer, så var det kjempeutsikt. En liten kaffestopp på Glitterheim, og en løpetur tilbake, så var jeg ved bilen igjen etter 5-6 timer, og så var Uvdal neste stopp. (Bilder fra Glittertind)

Og nå er det NM i Oslo, Kongsberg triathlon og Trollveggen triathlon neste. Fohåpentligvis har jeg fått trent meg i form igjen. Time will show….. Men jeg har i alle fall tro på at Norges-ferie og seinere trening gjorde godt for kropp og sjel:-)

1 comment:

  1. Ska si du har vore flink til å ver impulsiv! Fine turar og fine bilder :)

    ReplyDelete