Tuesday, February 14, 2012

På plass i Zürich

Og her kommer første oppdatering, fra livet i Sveits, og reisen nedover. Lørdag morgen bar det i vei fra Norge, og når jeg ankom Oslo midt på dagen var jeg så heldig at mange av mine sørlig-beboende-venninner skulle samles hos Marianne, og i tillegg var båten min forsinka, dermed fikk jeg anledning til å treffe både Marianne, Bente, Mona Elisabeth, Lena, og Karina; spist middag og pratet. Det var superhyggelig. På båten over til Danmark benyttet jeg anledningen til å sove (Så godt det lot seg gjøre over den durende og ristende motoren), og mandag morgen startet jeg turen gjennom Danmark, et hvitt Danmark for anledningen. Ved første bensinstajons-/frokost-stopp fikk jeg bekreftet noe jeg fryktet, nemlig at bilens batteri kanskje begynte å bli litt dårlig.... Heldigvis hadde jeg startkabler lett tilgjengelig og fikk huket tak i en snill dansk mann, så jeg kom meg videre. Valgte å ikke stoppe motoren noe mer før jeg ankom Hamburg da.....
I Hamburg hadde jeg ganske mange timer til rådighet før biltoget skulle dra om kvelden, så da benyttet jeg anledningen til å være litt turist (bilder fra Hamburg Binnenalster, og en liten trang koselig bakgate).

Og i Hamburg var det snø og temmelig kaldt, kanskje ikke helt vanlig. Jeg fikk nå likevel ruslet litt omkring, langs Alster (Vannet inni byen), i noen gamle gater, og likeså godt hele veien tilbake til biltogstasjonen (Det var jo godt, siden det begynte å bli litt siden sist trening....) Heldigvis startet bilen, så da fikk jeg i alle fall kjørt den inn på toget, og sikret meg at jeg kom til å komme frem til sør-Tyskland i alle fall:-)


Her står bilen min på toget
Lugaren delte jeg med en 3'er-familie, og to andre enslige reisende. Etter litt småsnakking var det bare å slå ned sengene og sove seg frem til sør-Tyskland. Ganske morsomt var det at alle de andre i lugaren var tyskere, men jobbet alle sammen i Sveits. Kan tyde på at det ikke bare er sveitsere jeg kommer til å møte i Sveits... han jeg leier rom hos er også tysk.

Mandag morgen var vi fremme i Lörrach, bilen startet igjen, etter bittelitt fusking, og da var det bare 1-2 timer igjen til Zürich. Rett før byen stoppet jeg ved en bensinstasjon og fikk med meg et par kart over Sveits, og Zürich, og dermed kjørte jeg rett til blokka jeg skulle bo i, I Schwamendingen bydel. Siden jeg ankom leiligheten litt før utleieren, tok jeg turen inn til Schwamendingen sentrum, fikk sett meg litt omkring i området, funnet trikkestoppene (den er rett utenfor inngangsdøra vår, genialt!), funnet matbutikkene, fått åpnet meg en sveitsisk bankkonto - selvfølgelig:-) - meldt min ankomst til bydelskontoret så jeg fikk ordnet meg oppholdstillatelse. Og i tillegg oppdaget jeg 3 minutt unna et lite bilverksted med skltet "Reparerer alle merker", så da stoppet jeg der, og det var bare å komme innom med bilen så skulle han få sjekket den i løpet av en dag eller to:-)
Skogen bak blokka jeg bor

Fant også ut at skogen ligger hele 3 minutter jogging unna der jeg bor, full av gå/løpe-stier/veier:-) Genialt! Når utleieren kom fikk vi bært alle sakene mine inn på rommet (Da så det igjen ut til å være mer enn hva jeg kunne få plass til i bilen...) Så får vi se når jeg får somlet meg til å rydde alt på plass.... Tirsdag, siste ledige dag før jeg begynner på jobb. Våknet til litt snøvær igjen (Med et par grusski er det faktisk fint mulig å gå på ski oppi denne skogen bak huset. om man skulle være av den ivrige typen.....), så det er tydeligvis vinter i Zürich også...
Utsikt fra verandaen

Etter frokost tok jeg joggeskoene, ganske rastløs, på grensa til dårlig samvittighet etter å ikke ha trent siden fredag... Når skjedde det sist tro, 3 hele dager uten trening. (OK, med unntak av tiden etter Ironman i oktober, men det var jo litt spesielt...) Planen var i alle fall å få startet opp med litt trening igjen, kombinert med å gjøre seg kjent i byen og området. Dermed ble det en rolig 20 km tur hvor jeg løp til arbeidsplassen (Som ligger bare 20 minutter lett jogging unna), til de ulike sportssentrene, en tur i skogen, forbi svømmebassengene, så nå føler jeg meg ganske godt kjent og vet hvor alt det viktigste i hverdagen ligger :-) Svømmehallen kan jeg jogge til på 5 minutter, og et utendørs bad (For sommerbruk) ligger også bare 5 minutter unna :-) Så jeg tror egentlig at jeg har funnet meg et bra sted å bo, rommet er også helt greit, veranda har det også :-) , og vil forhåpentligvis finne meg til rette.

Og siden jeg allerede har vært i byen et helt døgn er jeg invitert bort på besøk i kveld - til vafler og spilling;-)

No comments:

Post a Comment