Sunday, February 19, 2012

En knapp uke i Zürich


Første uke i Zürich er nesten over. Og jeg føler jeg allerede har blitt godt kjent hvor ting og steder er og foregår,og hvordan ting fungerer, og i tillegg har jeg møtt flere trivelige og sporty mennesker:-) Innleggene kommer vel kanskje ikke til å komme like ofte fremover som nå, men det er jo mange inntrykk i starten...:-)

Jeg har så langt hatt tre dager på jobb, men den tiden har for det meste godt til å bli kjent, sette opp PC, fikse tilgang, nøkler og slike mindre spennende ting. Har ellers kommet så langt som til å lese om diverse arbeid som er gjort omkring integrering av ulike type energibærere i et felles nettverk og begynt å leke med MatLab. Vi (forskningsgruppen) sitter i et eget bygg et lite stykke bortenfor selve hovedbygningen til ETH. Litt kjedelig at vi ikke har samme lokasjon, men kollegaene er trivelige og vi har det bra der vi holder til også. Også har vi Nespresso-kaffemaskin på jobb:-) mmmm.....

Ellers på fritiden har jeg prøvetrent svømming med triathlonklubben  Free Radicals, løpt med løpeklubben (TV Oerlikon) – der er det et par stykker på høyt nivå…blant annet en som vil prøve å kvalifisere seg for EM marathon i Zürich i 2014, men heldigvis flere på lavere nivå også – og løpt med løpegruppe på TSVZ (Sportsforeningen til ETH, den er gigantisk med et helt enormt til bud av treninger og idrettsgrener). Masse triavelige folk, og fult av muligheter på idrettsfronten altså. Tror nok jeg skal få noen å trene med her ja…. Og så er det mange fine muligheter; flust av svømmebasseng, idrettsanlegg, og skoger med løpestier/veier. Så har det ikke så aller verstJ

Rommet jeg bor i er kanskje ikke det mest flotte og moderne kan man vel si….men jeg har nok av andre steder å tilbringe tiden, dessuten er beliggenheten kjempemessig, bodplassen enorm, og trikkehooldeplassen rett utenfor døra; Mange viktige kriterier på plas altså. Kollektivtrafikktilbudet her er forresten helt fantastisk. Det var kjekt å ha bilen med seg ned hit for å få med all bagasjen, men her nede har man nok knapt nok bruk for den, har i alle fall ikke brukt den så langt. Det går trikker, busser og tog overalt og hele tiden, så man kommer seg alltid dit man vil og i løpet av kort tid. Skikkelig luksusJ

Den første helgen i Zürich startet med en langtur løping med løpegruppa til ASVZ. En ganske stor gruppe, men den blei delt i forskjellie nivåer. Jeg satset/håpet på at jeg kunne klare å holde følge med den raskeste av de, for de påstod de skulle ha en rolig tur. Vi hadde en flott løperunde gjennom landsbyer, skogen og langs en sjø. Sola skein og det var delvis bare og delvis snødekte veier; skikkelig vårstemning:-) Dessverre har jeg ingen bilder derfra, siden verken kamera eller mobil var med på turen, men det gikk relativt fort for seg så spørs vel om jeg hadde hatt tid til å knipse bilder uansett...

Når løpeturen var unnagjort dro jeg strake veien til Bern. (Det var jo gjort på et blunk.) På biltoget sørover traff jeg en som bodde i Bern, så han inviterte meg på besøk. Og dermed fikk jeg omvisning i Bern, og en tur til hovedstaden. Måtte jo besøke hovedstaden i landet jeg skal bo i... Eine echt schöne Stadt! :-)
Gamlebyen

Og gamlebyen, den var flott!

Utsikt fra Rosegarten
Og gamlebyen igjen






Utsikt mot fjellene, Grindelwald

Regjeringsbygget
Søndag var planen en tur til Einsiedeln for å gå på ski. På trikken på vei til byen traff jeg en annen, eldre herremann, med ski, og han lurte på hvor jeg skulle. Og tilbød seg so at jeg kunne sitte på med han og en annen som også skulle på ski rett innenfor Einsiedeln, til Studen, hvor snøforholdene var enda bedre. Så da fikk jeg skyss med bil mesteparten av veien, og pratet med to trivelige herremenn, som også gikk litt turrenn om vinteren, f.eks Engadin Skimarathon, og også hadde vært med på triathlon om sommeren. Trivelig:-)
I Studen snødde det, så forholdene og utsikten var ikke helt topp, men det var jammen ikke verst heller, og kan tenke meg det er flott her i finværet. Fikk meg i alle fall en tre-timers skøytetur:-) Kanskje jeg skal vurdere Engadin i år jeg også…. Bis dann! Vibeke:-)

No comments:

Post a Comment